Historiek

De Voorleestoer, hoe het allemaal begon …

Banner_Foto_4d.png

2013 was het Jaar van het Voorlezen. In het hele Vlaamse land gonsde het van de voorleesactiviteiten. Dat was in Sint-Niklaas niet anders. Het jaarlijkse Lettergebroed met auteurslezingen, georganiseerd door de openbare bibliotheek, werd ter gelegenheid in een XL-kleedje gestoken, met een gigantische Voorleestoer als gevolg. Het resultaat smeekte om een vervolg.

Idee

Uit ervaring met auteurslezingen blijkt dat het voorlezen door de auteur enorm wordt gewaardeerd en vaak zelfs het hoogtepunt van de lezing wordt genoemd. De kracht van Voorlezen naar waarde schatten, werd dan ook het streefdoel van Ann Schatteman en Catherine Note, de ‘grondleggers van de Voorleestoer’: de jongeren verwennen met meerdere voorleessessies op één dag, op ongewone locaties doorheen de stad en hen een onvergetelijke literaire hoogdag bezorgen. Vanaf het 2de secundair haken nogal wat lezers af. Niet verwonderlijk, de prikkels van buitenaf zijn enorm. Geen probleem, zolang het leesvuur op waakstand gehouden wordt. De keuze voor ons Voorleesproject viel bijgevolg op de leeftijdsgroep van 14-jarigen.

De opzet

Bij een eerste verkennend gesprek tussen Ann Schatteman, schoolbibliothecaris van HFamilie, één van de secundaire scholen in scholenstad Sint-Niklaas, en Catherine Note van de openbare bibliotheek in december 2012 zaten ze dadelijk op hetzelfde spoor: een groot leesbevorderend project opzetten in combinatie met het leren kennen van de stad waar dagelijks 12 000 middelbare scholieren schoollopen.

In eerste instantie werden vijf auteurs aangesproken die allen enthousiast reageerden. Zij vormden meteen de affiche waarmee ze het project voorstelden aan alle scholen van de verschillende netten. Tegen half februari hadden alle Sint-Niklase scholen zich geëngageerd, goed voor 1386 jongeren!

36 auteurs & locaties

Door het gigantische aantal inschrijvingen werd de hele organisatie ook enorm: 72 deelnemende klassen die elk een halve dag zouden rondtrekken in de stad met telkens een ontmoeting met 2 auteurs en 1 illustrator.

Per halve dag 36 auteurs vinden op evenveel unieke plekken in de stad werd de uitdaging. De plaatsen werden geselecteerd op hun cultureel, sociaal of erfgoed gehalte: van de Vredeszaal in het stadhuis, naar het JAC, de Filosoof, plaatselijke boekhandels …

Voorbereiding

Heel wat energie en tijd werd besteed aan het indienen van verschillende subsidiedossiers. Een deel van de auteurslezingen konden door het Vlaams Fonds voor de Letteren (nu Literatuur Vlaanderen) worden gesubsidieerd. De Bib diende een dossier in bij het provinciebestuur Oost-Vlaanderen en 8 scholen dienden een Dynamo 3 dossier in bij Canon Cultuurcel, een niet te onderschatten onderneming. 

Er werd een werkgroep opgericht met leerkrachten Nederlands en medewerkers van de bib. Deze stelde tijdens de zomer een fragmentenbundel samen om de jongeren voor te bereiden in de lessen Nederlands. Meer dan 150 pagina’s schitterend materiaal van alle 36 auteurs dat in de klas kan worden geprojecteerd, met links naar websites en filmpjes, voorzien van foto’s, covers en tal van illustraties van de deelnemende beeldend kunstenaars. Informatie over de deelnemende locaties werd bijeen gezocht voor in de vakken aardrijkskunde en geschiedenis.

Reacties

Het eindoordeel is unaniem positief! Zowat iedereen die op een of andere manier bij het project betrokken was (auteurs, organisatoren, leerkrachten, deelnemende locaties, vrijwilligers…) liep naderhand euforisch rond. Maar het zijn natuurlijk de reacties van de jongeren die het meest beklijven. Uit alle richtingen, alle niveaus en alle netten heeft deze doelgroep ons werkelijk met stomheid geslagen. Nooit hadden we op dergelijke respons en positieve reacties durven hopen. Boeken van de 36 deelnemende auteurs gaan zowel in de openbare bib als in de schoolbib als zoete broodjes de deur uit. De Voorleestoer heeft dus daadwerkelijk een leesbevorderend effect!